Refleksioner om første undervisningsdag på DigitTEK

Nu er der gået over en uge siden den første UV dag på DigiTEK og alle indtrykkene har haft tid til at lagre sig. Meget spændende nyt på kort tid der resulterede i en gevaldig hovedpine! Det er altid sundt at være på kursus - ikke kun fordi man lærer en masse nyt fagligt - men også fordi det mig om hvad det er jeg selv udsætter mine elever for og hvordan de reagerer. Nu hvor hovedpinen heldigvis er væk igen, vil jeg summe første UV dag op til følgende:


Fagligt lærte jeg

  • at starte en blog op
  • at Portfolio logbøger er gode i  forbindelse med undervisning, da det giver mulighed for hele tiden at reflektere over læring 
  • Icebreakeren fra Line Game. En god måde at takle svære spørgsmål og giver bevægelse i undervisningen
  • Og en bonus læring: UDDATAs erstatning ser ud til at virke som god afløser for elevplan.


Hvad jeg i princippet skal nå her på bloggen inden næste UV gang (eller hvornår det nu bliver...)

  • Skrive et Inspirations indlæg med en digital resurse jeg bruger i undervisningen 
  • Oploade en video  med emnet "samfund og dannelse" mm


Refleksion i forbindelse med min egen undervisning - sådan generelt


  • Det er godt at blive mindet om, hvor hårdt det er at være på kursus. Kort efter frokost var vi ved mit bord ret kvæstede og vores hjerner begyndte så småt at smelte ned. Så efter vi havde arbejdet med at få vores blogge igang, skulle vi til at lave en opgave, hvor vi skulle finde en læringsproblemstilling, løsning og skulle begrunde læsningen med udgangspunkt i de teorier vi havde læst til dagen. Selvom vi rent faktisk havde læst var der ingen af os der på det tidspunkt tænkte klart. Havde nok været bedre at lave den øvelse tidligere på dagen og så hands on med bloggen til sidst. 
  • Jeg kan godt fortsætte med at bruge portfolio i min egen undervisning - men måske jeg skulle overveje at lade mine elever lave dem som blogge...
  • At skulle lære noget helt nyt kan være ret frustrerende. Hjælp eleverne trygge rammer, så frustrationen kun bliver til gavn for deres indlæring og ikke en blokering.



Kommentarer

Populære opslag