1. Vejledning - Læringsteoretisk problemstilling

Der er mange interessante og relevante læringsteoretiske problemstillinger som jeg ville kunne bruge til eksamen i DigiTek. Nedenstående problemstilling er den mest aktuelle problemstilling, da det er den jeg møder først.

PS. Denne tekst er lang (lever ikke op til det korte og multimodale blogindlæg) - men da modtageren af den er min vejleder Hanne og hun endnu ikke kender mig, har jeg valgt at være grundig! Jeg kunne selvfølgelig have lagt en masse links ind - men ønsker regner med at det ikke er realtistisk at modtageren har tid til at se alle dem. Det skal også bemærkes at denne tekst er mangefuld på kilder og teoretiske begrundelser, men til gengæld fuld af empirisk erfaring fra mange år som underviser af EUD elever.

Baggrund


Jeg underviser på hovedforløbet til EUD skov- og naturtekniker på Skovskolen (Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Det Natur og biovidenskabelige fakultet, Københavns universitet). Skovskolen er eneudbyder af uddannelsen og selv om vi har en afdeling både på Sjælland og i Jylland, skal mange af vores elever rejse langt når de skal på skoleophold.

I forbindelse med sidste reform af erhvervsuddannelserne bliver eleverne inddelt i mange elevtyper, for på den måde at kunne gøre elevers hovedforløb kortere, hvis de har forudgående erhvervserfaring eller uddannelse. Det har mange af vores elever, og sammen med det at elever bor og er i praktik langt fra de adresser vi afholder skoleophold på, gør at vi har måtte lave en skolekalender hvor grundfag som matematik F og engelsk ligger som 2 ugers turbohold der afsluttes med eksamen.

Vores hensigt er at lave så praksisnær og relevant undervisning i grundfagene som muligt. Dels fordi vores elever er bedst motiverede hvis det hvis de kan se hvad de skal bruge det de lærer og dels fordi de, især i matematik,  rent faktisk skal kunne bruge det de lærer både senere i praktikken og på senere skoleophold. I engelsk er det let at arbejde med relevante emner, men lidt sværere for eleverne direkte at opleve at de bruger meget af det engelsk de lærer i praktikken.

Eleverne har derfor mange 8 timers skoledage med 1 grundfag. Det er hårdt for både elever og lærere i begge grundfag - men i min erfaring især i engelsk: Jeg kan sagtens lave 4 timers undervisningsforløb i engelsk der på alle måder er varierede, aktiverende, motiverende, arbejder med forskellige læringsstile  og hvor eleverne træner alle 2 skills i engelsk (læse, skrive, tale og lytte). Jeg kan endda godt strække den til 6 lektioner, men så begynder det at blive svært for eleverne at holde koncentrationen. Derfor føler jeg at de sidste 2 lektioner på en dag let er spilde og eleverne ikke får det ud af det de skal og på den måde nærmest mister næste 12 af de 64 timer de har i engelsk


Læringsteoretisk problemstilling:


Det er svært at udnytte især de sidste 2 timer i engelsk undervisningen på 8 timers lange dage i to ugers forløb:

På hvilken måde kan jeg inddrage de digigtale teknologier i undervisningen så eleverne lærer maks i alle 8 timer af engelsk undervisningen, hver dag og i 2 uger i træk!

Elevernes forudsætninger:


  • Eleverne har meget forskellige niveauer i engelsk. Derfor kan nogle elever vælge at gå op til eksamen helt på niveau C. 
  • Eleverne er vandt til at arbejde med deres krop - udenfor og er derfor ikke vandt til at sidde indenfor i et klasselokale hele tiden.
  • Alderen på eleverne i en klasse spænder ofte fra 17 til 45 år.
  • Der er mellem 10-15 procent piger på uddannelsen.

Læringsteori og didaktik

Her er jeg ikke helt sikker på hvilke jeg vil tage udgangspunkt i. Men det kunne være  

Kolb og Hippe & Hiim 

Men Illeris ogWenger lyder jo også meget sympatiske som læringsteoretikere...

Og alt det nye web.2  og e. didaktik er jo også spændende....

Løsnings forslag til min problemstilling


De kommer nok når jeg har styr på ovenstående!







Kommentarer

Populære opslag